Sunday, October 23, 2011

පශ්චාත්නූතනවාදය යනු... ප්‍රාථමික කියවීමක්

අද වන විට පශ්චාත්නූතනවාදය යන වචනය හෝ සංකල්පය පිළිබද ඇත්තේ විවිධ ආකල්පයන් හා හැමගීම්ය. පශ්චාත්නූතනවාදය යනු සමලිංගික සේවනය වෙනුවෙන් පෙනී සිටීමේ න්‍යාය හෝ සමාජ සිද්ධීන් වෙනුවෙන් කුණුහරැප අර්ථ නිරූපණ සපයමින් සිටින න්‍යායික හැදෑරීමක් ලෙස බොහෝ දෙනා සිතමින් සිටිනු දක්නට ඇත. නුමත්, පශ්චාත්නූතනවාදය පිළිබද ‘දෙන්නම් දොඩම්‘ විවේචනය කරමින් සිටින කිසිවකුත් එම න්‍යාය පිළිබද ගැඹුරු හැදෑරීමක් හෝ කියවීමක් සිදු නොකර එවැනි අදහස් හා මත දරමින් සිටිනු බව දක්නට ඇති බව දැකීම කණගාටුවට කරුණකි. කෙසේ නමුත්, පශ්චාත් නූතනවාදය යනු එක ලිපියකින් කියවා ගත හැකි සිද්ධි අධ්‍යනයක් හෝ න්‍යායක් නොවන බැව් ද සදහන් කළ යුතුය. නමුත්, ඒ පිළිබද හදාරණු ලදුව යම් ලක්ෂණමය පැහැදිළි කිරීමක් කිරීම වටින්නේ යැයි සිතණු නිසා ලියුම්කරුවා විසින් මෙහි ලිවීමට අදහස් කරයි.

පශ්චාත්නූතනවාදය පිළිබද සමාජ විද්‍යාඥයින් විසින් පවා දරණ අදහස් ඇතැම් විට හාත්පස වෙනස් අදහස්ය. රූට්ලෙජ් නම් විශ්වකෝෂය විසින් පශ්චාත්නූතනවාදය හදුන්වන්නේ, නුතනවාදයට පසුව පැමිණි ව්‍යාපෘතියක් ලෙසයි. බ්‍රිටැනිකා විශ්වකෝෂය විසින්, එය නූතනවාදයට එරෙහි ව්‍යාපෘතියක් ලෙසත් මහාචාර්ය ඤාණදාස පෙරේරා සහ දයා එදිරිසිංහ යන වියතුන් විසින් එය නූතනවාදයට එරෙහි ප්‍රතිචාරයක් ලෙසත් හදුන්වාදෙයි. එසේම, පශ්චාත්නූතනවාදය පිළිබද සොයා බැලීමේදී තවදුරටත් මීට වඩා සාර්ථක හෝ තේරුම්ගත හැකි තැනකට යා යුතුව ඇති බව හැගේ. ඉකෝ නම් විශ්ලේෂකයා විසින් මෙසේ තර්ක කරයි. ඔහුට අනුව, පශ්චාත්නූතනවාදය යනු හැම යුගයකදීම පවත්නා ඒ ඒ යුගයට යම් වෙනස්කමක් දක්වන තත්ත්වයකි. එහෙයින්, පශ්චාත්නූතනවාදය යනු 70 හෝ 8- දශකයේ ආරම්භවූවක් බව කිව නොහැක. ඉකෝගේ අදහස වන්නේ, කාලය සමග සම්බන්ධ ප්‍රවණතාවක් ලෙස නොව පරමාදර්ශී ප්‍රවර්ගයක් ලෙස අර්ථ දැක්වීය යුතු බවයි. එහෙයින්, පශ්චාත්නූතනවාදය යනු තත් කාලීන සමාජ පැවැත්මට එරෙහි ප්‍රවණතාවක් යන සරල අදහසින් තේරුම්ගත යුතු වන්නේ යැයි ව්ශ්වාස කරමි.  සංශිප්තව සැලකීමේදී, පශ්චාත්නූතනවාදය යනු සංස්කෘතික, සමාජයීය හා දාර්ශනික සංගල්පවලින් සුසැදුණු දෘශ්ඨිවාදයක් බව මනොජ් ප්‍රසන්න රත්නායකගේ අදහසයි.

පශ්චාත්නූතනවාදය ලක්ෂණ කිහිපයකින් යුක්ත වේ. පශ්චාත්නූතනවාදයේ මූලිකම ලක්ෂණය නම් ‘මහා ආඛ්‍යානය ප්‍රතික්ෂේප කිරීම‘යි. සංස්කෘතික සිද්ධීන්ට හා සමාජයේ සම්මත යැයි පිළිගත් සිද්ධීන්ට සුජාත බවක් සපයන සිද්ධාන්තයන් මහා ආඛ්‍යානය යනුවෙන් සරලව කියවා ගත හැක. එනම්, එල්බගෙන සිටින මතවාදයන් හා බිදහෙළිය නොහැකි තරමටම විශ්වාස කරන සිද්ධීන් පිළිබද වන විරුද්ධ ප්‍රතිචාරය හෝ සහේතුක විවේචනය මෙනමින් හදුන්වයි. ඒ අනුව, පශ්චාත්නූතනවාදයේදී පොදු හා සම්මත සිද්ධීන් පිළිබද අන්ධ භක්තියක් නොදක්වයි. මේ තත්ත්වය ඉතා පහසු එකක් නොවේ. මෙවැනි සිද්ධාන්තයන් පිළිබද සමාජයෙන් එල්ල විය හැකි ප්‍රතිවිරෝධය ඉතාම විශාලය. පොදු සමාජයේ වීරයෙකු ලෙස පිළිගනිමින් සිටින පුද්ගලයකු වීරයකු නොවන බව කීමට යාමේදී සමාජය විසින් ‘පිස්සකු‘ යැයි හංවඩු ගැසිය හැක. උදාහරණයක් ලෙස, දුටුගැමූණු රජු යනු පොදු සමාජය වෙනුවෙන් පෙනී සිටි අයෙක් නොව, ඔහුගේ රාජත්වය හා රාජකීය උරුමය වෙනුවෙන් පොදු සමාජය භාවිත කළ, ‘පාවිච්චි කළ‘ අයෙක් යැයි කිව හැක. නමුත්, දුටුගැමුණු රජු යනු ජාතික වීරයෙක් හා පොදු සමාජයේ පොරකි. එහෙයින්, මහා ආඛ්‍යානය විසින් වැළදගෙන සිටින මේ අදහසට ප්‍රතිවරුද්ධව යටකී තර්කය ගෙන ඒම පොදු සමාජ විවේචනයට ලක් වීම සාධාරණය. නමුත්, දුටුගැමුණු රජු සේනා සංවිධාන කළේත්, යුධ වැදුණේත් තම රාජත්වය ආරක්ෂා කර ගැනීමේ පුද්ගලික ආත්මාර්ථීය හැගීමෙන් යැයි තර්ක කළ හැක. එවැනි, කරැණක් කිරීමේ ප්‍රතිඵලයක් ලෙස සිංහලයන් විසින් රටේ පොදු බහුතර අත්කරගත් බව ද කිව හැක. පශ්චාත්නූතනවාදීයා හෝ එම සිද්ධාත්නය විසින් පොදු සමාජයේ පූජනීය ලෙස විශ්වාස කරමින් සිටින, මහා ආඛ්‍යානය ප්‍රශ්න කරයි. එය, පොදු ආඛ්‍යානයේ එල්බගෙන සිටින - වෙනත් හැගීමක් නොදක්වන අය විසින් විවේචනය කරයි. නමුත්, පශ්චාත්නූතනවාදියා පොදු සමාජයේ පොදු සිතිවිල්ල අතික්‍රමණය කරමින් මහා ආඛ්‍යානය ගැඹුරින් හදාරා, පසුව මහා ආඛ්‍යානවලින් ඉවත් වෙයි.

පශ්චාත්නූතවාදයේ දෙවැනි විශ්වාසය නම්, පරම සත්‍යයක් නොමැත යන විශ්වාසයයි. එනම්, පරම පාරිශුද්ධ සත්‍යයක් නොපවතින බවත් ඇත්තේ සාපේක්ෂ සත්‍යයක් පමණක් බවත් යන විශ්වාසයයි. පශ්චාත්නූතනවාදයේදී සත්‍යෙය් අනේකතාවය පිළිබද විශ්වාසය තබයි. සත්‍යය යනු මායාවක් බවත් පොදු ආඛ්‍යානය විසින් හෝ බහුතරය විසින් හෝ බහුතරයට පිළිගත හැකි සුළුතරය විසින් හෝ එක් අයෙක් විසින් කියනු ලබන දේ පොදු සමාජයට සාපේක්ෂව සත්‍යයක් ලෙස පිළිගනියි. එහෙයින්, නිරපේක්ෂවම සත්‍යයැයි අර්ථ ගැන්විය හැකි පරම පැවැත්මක් නොමැති බව ද විශ්වාසයයි. නීට්ෂේ නම් දාර්ශනිකයා විසින් දක්වන අයුරින් සත්‍යය යනු පුද්ගලයා විසින් නිර්මාණය කර ගන්නා ලද මායාවකි. මායාව සත්‍යයක් යැයි ව්ශ්වාස කරමින්, එය සත්‍යයමැයි ව්ශ්වාස කරගනිමින් සිටියි. මාක්ස්වාදයට අනුව, ලොව පවත්නා පරම සත්‍යය මාක්ස්වාදයයි. ට්‍රොස්ට්කිට අනුව, ලොව පවත්නා පරම සත්‍යය ට්‍රොස්ට්කිගේ අදහසයි. කිතුනුවන් විසින් පරම සත්‍යය ලෙස විශ්වාස කරන දේ බුදුදහමේදී සත්‍යයක් නොවී විසිරී යයි. බුදු දහමේ සත්‍යය ලෙස දේශනා කරන දේ, බෞද්ධයාට සාපේක්ෂව සත්‍යයක් වුවත් වෙනත් තැනකදී එය අසත්‍යයක් වෙයි. එහෙයින්, සමාජය තුළ සත්‍යයක් නැත, ඇත්තේ ඒ ඒ පොදු සමාජයට හෝ පුද්ගලයාට සාපේක්ෂ සත්‍යයක් පමණක් බව පශ්චාත්නූතවාදය සිද්ධාන්තයක් ලෙසම විශ්වාස කරයි. තවත් උදාහරණයක් ලෙස, මහා ඉහළින් පිළිගත් සොක්‍රටීස් තවත් කළෙක තුට්ටුවකට ගණන් නොගැනීමට ලක් වේ. 

පශ්චාත්නූතනවාදය තුළ විශ්වාස කරන මුඛ්‍ය සිද්ධාන්තයක් ඇත. එනම්, අධියථාර්ථයයි. මෙහි ඉංග්‍රීසි වචනය හයිපර්-රියලිටි යන්නයි. අධියථාර්ථය යනු- (1) ජනමාධ්‍ය (2) බහුජාතික ප්‍රාග්ධනය (3) භාෂාව හා දෘශ්ඨිවාදය හා (4) අන්තර්ජාලය යන සිද්ධීන් විසින් නිර්මාණය කරනු ලැබූවකි. එක් පැත්තකින්, හිට්ලර්ගේ ගොබෙල්ස් න්‍යාය ද මීට යම් සමානකරමක් දක්වයි. සිදු නොවූවක් නොව අසත්‍යයක් දිගින් දිගටම සිදු වූවා සේ පෙන්වා දීම හෝ නිරන්තර තෙපලීමෙන් විශ්වාස කරන තත්ත්වයට පත් කිරීම මෙමගින් අදහස් වේ. සිව්මාන චිත්‍රපටයක් විසින් පෙන්වන සිද්ධිය, එම සිනමා පටය නරඹමින් සිටින අවස්ථාවේදී පෙණෙමින් තිබෙන්නේ සත්‍යයක් මැයි හැගේ. නමුත්, එහි ඇති සත්‍යයක් නැතැයි නොතේරේ. සැබෑ නත්තල් ගසකට වඩා මනහරව නිර්මාණය කළ ප්ලාස්ටික් නත්තල් ගසක් ලස්සන යැයි කියමින් වැළදගනියි. කාමුක චිත්‍රපටයක හෝ නිල් චිත්‍රපට ලෙස සමාජය විසින් කොන කොට ඇති නමුත්, නැරඹීම කෙරෙහි බොහෝ දෙනෙකුගේ ප්‍රවණතාවක් ඇති චිත්‍රපටයන්ගේ දර්ශන, යථාර්ථ ලිංගික හැසිරීමකට වඩා ඉදිරියෙන් සිටියි. යථාර්ථ ප්‍රජනනයට වඩා මෙහි ඇති ප්‍රජනනය වඩාත් ප්‍රමෝදයක් ගෙන දෙයි. නමුත්, මෙවැනි කාමුක වින්දනයක් ලබා දෙන සැබෑ සහකාරියන් පොදු සමාජයේ නොපවතියි. නොසිටියි. මෙතැන මැවෙමින් තිබෙන්නේ අධියථාර්ථයකි. මෙහි සත්‍යයක් ද නැත්තේම නැත. නමුත්, මෙහි අසත්‍යයක් ද නැත්තේම නැත. මෙතැන ඇත්තේ, අධියථාර්ථයකි.

පශ්චාත්නූතනවාදයට අනුව, මිනිසා යනු භාෂාත්මක නිර්මාණයකි. මිනිසාගේ පැවැත්ම හා මිනිසාගේ හැසිරීම හෝ සම්පූර්ණයෙන්ම පාහේ මිනිසා කවුරුන් වන්නේ ද යන්න තීරණය වන්නේ ඔහුගේ හෝ ඇයගේ භාෂාව මතයි. මේ අනුව, මිනිසාගේ භාෂාව කුමක් ද යන භාහිර සාධකය මත මිනිසාගේ සියල්ල තීරණය වේ. අද වන විට අප සිංහල කතා කරමින් සිටින නිසා, රට බෙදා වෙන් කළ නොයුතු බවත් - එල්. ටී. ටී. ඊ. යනු වර්ගවාදී ත්‍රස්තවාදීන් යැයි කියයි. නමුත්, අප දෙමළ බස කථා කරමින් සිටි ඔවුනට පක්ෂපාතීත්වයක් දැක්වූයේ නම්, එය දෙමළ විමුක්ති ජන අරගලයක් ලෙස අර්ථ ගන්වනු ඇත. එසේම, පලස්ථීනය වෙනම රටක් ලෙස පිළිගත යුතුද නැතිද යන කරුණේදී ඊට පක්ෂ වනවා ද නැති ද යන කරුණ තීරණය වන්නේ කතෝලිකභාවය හෝ යුදෙව්භාවය වෙනුවෙන් දක්වන නැඹුරුව මතයි. එහෙයින්, මිනිසා යනු භාෂා නිර්මිත සත්වයෙකු යැයි කියන්නේ, භාෂාව පමණක් නොව සෙසු භේදයන් මත ද බලපෑම් මත ද එය තීරණය වන නිසයි. ඔසාමා බින් ලේඩාන් ඝාතනය කිරීම, ලෝක ත්‍රස්තනායකයකු ඝාතනය කිරීමක් යැයි ඔබාමා පවසන විට ඔසාමා යනු සිය ආගමික න්‍යායන් අනුව යුධ වැදීමට උත්සාහ කළ එකෙක් බවත් එය ආගමට පටහැණි නොවන බවත් උසාමා නම් මගේ මිතුරකු කියා සිටින්නේත්, පශ්චාත්නූතවාදීන් විසින් හදුන්වනු ලබන - මිනිසා යනු භාෂාත්මක නිර්මිතයක් - යැයි කියන සිද්ධාන්තය සත්‍යයක් වන බවයි. නමුත්, පොදු ආඛ්‍යානය කියා සිටින්නේ, මිනිසා භාෂා නිර්මාණයක් නොව - භාෂාව මිනිසාගේ නිර්මාණයක් බවයි. නමුත්, ඊට අදාල සරලව ප්‍රශ්න කිරීම මෙසේයි, භාෂාව මිනිසාගේ නිර්මාණයක් නම් - භාෂාවේ අභිවෘද්ධිය වෙනුවෙන් අප එකිනෙකා විසින් සිදු කොට ඇති කෙන්ගෙඩිය කුමක් ද. එසේ වුවත්, භාෂාව විසින් මිනිසා නිර්මාණය කළ බව සාමාන්‍ය මිනිසාට පවා වැටහේ.

මෙහි දෙවැනි කොටස පසුව ලිවීමට අදහස් කරමි. උක්ත කරුණු 4 පිළිබද ගැඹුරින් හදාරණු පිණිස ආරාධනා කරමි. පශ්චාත්නූතනවාදය යනු පිස්සු විකාරයක් ලෙස හදුන්වන්නට පෙර පශ්චාත්නූතනවාදය පිළිබද හදාරන්න යැයි ආරාධනා කරමි.

මතු සබැදේ...

6 comments:

``` Outsider``` said...

හොඳ පැහැදිලි කිරීමක්.
බලාගෙන ගියාම මේ පශ්චාත් නූතනවාදය ගැන අපේ ර‍ටේ කතා කරන කවුරුත් පැවැත්මෙන් ඊට අනුගත වෙලා නෑ වගේනෙ. ඒ ගොල්ලෙ අනෙක් අයට දේශන පවත්වල එයාල සම්ප්‍රදායික ට්‍රැක් එකේම යනව ගොඩක් වෙලාවට.
දෙවෙනි කොටසත් ප්‍රමාද නොකර ලියන්න.

Thela | තෙලා said...

මේ කරුණු හදාරන්න තරම් සාධාරණ කාලයක් ඉඩ තියල මින් ඉදිරි කොටස් ලියන්නයි අදහස් කරගෙන ඉන්නෙ

Meghawarna said...

ඉතා හොඳ පැහැදිලි කිරීමක්....!

Anonymous said...

හොඳයි, එත් ටිකයි තේරුනේ ඔබේ වරදක් නොව මගේ බුද්ධි මට්ටමේ තරම වෙන්න ඕන.කොහොම උනත් ඔබ දිගටම ලියනවනම් බොහෝ හොඳයි.

Anonymous said...

good brother;;;;;
try to write Colonel Gaddafi's

Anonymous said...

පට්ට එකක්. අහරෙන් මෙහෙන් අහල තිබුනට නියම ථෙරෙන පැහැදිලිකිරීමක නෑනේ කොහෙවත් . ටිකක් තෙරෙනවා. බොහොම ඉස්තූතී