Tuesday, October 25, 2011

පශ්චාත්නූතනවාදය යනු... ( 2 වෙනි කොටස )

පශ්චාත්නූතනවාදය යනු කුමක් ද යන බව කියවීම පිණිස ප්‍රාථමික කියවීම ආරම්භ කළෙමි. එසේම, පශ්චාත්නූතනවාදයේ මූලික ලක්ෂණ අතරින් ප්‍රමුඛ පෙළේ න්‍යායන් කිහිපයක් හෙවත් මූලික සිද්ධාන්ත කිහිපයක් මෙහි පළමු ලිපියේ ලියා ඇත. ඒ අනුව, මෙහිදී සාකච්ඡා කිරීමට අපේක්ෂා කරනුයේ අදාල න්‍යායන්ගේ මීලග ලක්ෂණ කිහිපයක් පිළිබද ප්‍රාථමික කියවීමක් හෝ හැදෑරීමක් සිදු කිරීමටයි.

පෙර කී කරුණු හතරින් පසු, පශ්චාත්නූතනවාදයේ ලක්ෂණයක් සේ සලකනු ලබන්නේ සංස්කෘතික ප්‍රෙභ්දකරණය ප්‍රතික්ෂේප කිරීමේ ප්‍රමිතියයි. මෙම ප්‍රමිතිකරයට අනුව, තත් කාලීන සංස්කෘතිය පිළිබද මානව අදහස පිළිබද පශ්චාත්නූතනවාදයේ අදහස ඉදිරිපත් කරයි. මහාචාර්ය ෆෙඩ්‍රික් ජෙම්සන්ට අනුව - මෙම සිද්ධාන්තය පහදන්නේ මෙසේය. සංස්කෘතිය යනු, “දැනුම විශ්වාසය, කළාව, සදාචාරය, නීති - සිරිත් - විරිත් සමාජයේ ජීවත් වන පුද්ගලයකු ලෙස ලබා ගත් පුරුදු හා හැකියා ඇතුළත් සංකීර්ණ සමස්තයයි. එසේ ම සංස්කෘකිය යනු සමාජයේ සාමාජිකයින් බෙදාහදා ගන්නා අදායන චර්යා ලෙසත් හැදින්විය හැක.‘‘ ඒ අනුව, පශ්චාත්නූතනවාදය යනු සංස්කෘතික ප්‍රෙභ්දකරණයට ප්‍රතිවිරුද්ධ අදහස් දැරීමයි. ඒ අනුව, විදග්ධ හා ජනප්‍රිය හෝ ප්‍රශස්ථ හෝ එසේ නොවන කළාවක් හෝ සංස්කෘතියක් කියා දෙකක් නැත. ඇත්තේ, එකකි. එය සංස්කෘතිය ලෙස පිළිගනියි. කෙනෙකු විසින් යහපත් ලෙස වැළදගන්නා දෙයක් තවත් අයෙක් විසින් අයහපත් යැයි විශ්වාස කරයි. නමුත්, පශ්චාත්නූතනවාදයේදී යහපත් හා අයහපත් ලෙස ප්‍රෙභ්සකරණය වූ දෙකක් නැත. භේදය වෙනුවට සංස්කෘතික සම්මිශ්‍රණය උතුම් යැයි සැලකීම පශ්චාත්නූතනවාදීන් විසින් අදහනු ලබයි. සාමාන්‍ය මිනිසාට අනුව  ජෝතිපාල යනු ජනප්‍රිය සංස්කෘතියේ ගායකයෙකි. අමරදේව යනු විදග්ධ සංස්කෘතියේ ගායකයෙකි. නමුත්, පශ්චාත්නූතනවාදයට අනුව, නියම ගායන කළාව යනු - ජෝතිගේ හා අමරදේවයන්ගේ කළාවයි.

පශ්චාත්නූතනවාදය පිළිබද හැදෑරීමේදී, තවත් සුවිශේෂී ලක්ෂණයක් පවතියි. එනම්, විසංයෝජනයයි. මෙය මෙම න්‍යායේ මූලස්ථම්භය ලෙස සලකයි. මෙය සරලව පැහැදිළි කිරීමට යම් උත්සාහයක් ගතහොත්, විචාරය කිරීම ට සමාන ලක්ෂණ පෙන්නුම් කරයි. ප්‍රතිභවය හෙවත් ඔරිජිනල් එක වෙන් කොටගෙන (රවුම් කරල අරගෙන) විශ්ලේෂණය කිරීමේ පුරුද්ද මෙහිදී අදහස් කරයි. මේ පිළිබද ඩෙරීකාගේ ෆාමසි යන පොතේ වැඩි වශයෙන් කතා කරයි. මුල් කෘතිය තනිකරගනිමින් එහි අංගෝපාංග වෙන් වෙන්ව කියවා බැලීම මෙහිදී සිදු කරයි. සේකරගේ තුන්මං හන්දිය කියවන පශ්චාත්නූතනවාදියා විසින් සේකර, තුන්මං හන්දිය හා එහි සෙසු කරුණු වෙන් වෙන්ව රවුම් කරමින් කියවයි. සෙසු පුද්ගලයා මේ සියල්ල එකට ගෙන කියවයි. නමුත්, පශ්චාත්නූතනවාදියා විසින් කරන මේ හැදෑරීම සෙස්සාගෙන් වෙනස් වන්නේ, රාමු සැකිල්ලේ එක් එක් දණ්ඩ වෙත වෙන් වෙන්ව බලය යොදමින් බලඝූර්ණය සොයන්නා සේ, වෙන් වෙන්ව හැදෑරීම සිදු කිරීම නිසායි.

ස්වරූපරාගය හෙවත් නාසිස්මය (නාර්සිස්ම්) යනු පශ්චාත්නූතනවාදී ලක්ෂණයකි. මනෝජ් ප්‍රසන්න රත්නායක විසින් පැහැදිලි කරන ආකාරයට නාසිස්මය යනු, තමාට තමාගේ ප්‍රතිරූපයටම දක්වන අසීමිත ආදරයයි. ඒ අනුව, පෙනී යන්නේ නාසිස්මය හෙවත් ස්වූපරාගයට ගොදුරුවූවකු නිරන්තරයෙන් ආත්ම වන්දනාවේ යෙදෙයි. මමත්වයෙන් කටයුතු කරයි. මෙහි උච්චතම අවස්ථව වන්නේ, තමා පමණක් පවතිනවාය යන අදහසයි. ඉන් මෙහා පවත්නා, තමා තමාට ‘පොරක්‘ ලෙස සලකා කටයුතු කරයි. තමන්ගේ පිළිරුව තමන් විසින්ම නෙළාගෙන තමන් විසින්ම ගරු සත්කාර පවත්වාගන්නවා වැනි තත්ත්වයකි. සිග්මන් ප්‍රොය්ඩ්ට අනුව, සෑම මනුෂ්‍යෙයක් තුළම අඩුවැඩි වශයෙන් මෙම ස්වරූපරාගය පවතියි. එය සාමාන්‍ය මනුෂ්‍ය තත්ත්වයකි. මෙ පශ්චාත්නූතනවාදී ලක්ෂණයක් වන්නේ, තමාගේ භෞතික රූපයට හෝ තමාගේ කුසලතාවයන්ට හෝ හැකියාවන්ට අසීමිත ලෙස ආසරය කිරීමේ තත්ත්වයයි. පශ්චාත්නූතනවාදී නාසිස්මය පවත්නා පුද්ගලයාට, ඔහු පිළිබද විශාල විශ්වාසයක් පවතියි. එසේම, අදාල විශ්වාසය පොදු සමාජය තුළ රෝපණය කිරීමට උත්සාහ දරයි. මේ අනුව, පශ්චාත්නූතන නාසිස්මය තුළ අනෙකා නොපවතියි. තමාම පමණක් පවතියි. තවත් සරලවම කියන්නේ නම්, මහින්ද රාජපක්ෂට අනුව, යුද්ධය අවසන් කළේ මහින්දය. සරත් ෆොන්සේකාට අනුව, යුද්ධය අවසන් කළේ සරත්ය. ගේඨාභය ට අනුව යුද්ධය අවසන් කළේ ගොඨාගේ කෙරුම්කාරකමටය. මෙහිදී, මේ තිදෙනාම නාසිස්මයට අනුව හැසිරෙයි. නමුත්, මෙහිදී පශ්චාත්නූතන නාසිස්මය සාර්ථක කරගන්නේ අදාල ආත්ම වර්ණනාව පොදු සමාජය විසින් වැළද ගැනීමේ ප්‍රමාණය මතයි. 
මේ අනුව, පශ්චාත්නූතනවාදයේ මූලික ස්ථම්භයන් හතක් මේ වන විට සාකච්ඡා කොට ඇත. නමුත්, කිව යුතු ප්‍රධානය කරුණක් නම්, පශ්චාත්නූතනවාදය යනු මෙම කරුණු හත පමණක් නොවේ. එසේම, මෙහිලා දක්වා ඇත්තේ පශ්චාත්නූතනවාදයේ ගැඹුරු හා පරම අදහස නොවේ. මෙය යම් මග පෙන්වීමක් පමණයි. මෙය යම් හැදෑරීමක් වෙනුවෙන් මග පෙන්වීමක් පමණක් වන බව ද කියමි.

එසේම, පශ්චාත්නූතනවාදී සෙසු ආශ්‍රයන් හා පරිවාර කරුණු පිළිබදව ද මෙමගින් සාකච්ඡා කිරීමට හා හැදෑරීමට අපේක්ෂාවෙන් සිටින බව කියමි. අදාල කරුණු හැදෑරීමට පෙර, මෙම මූලික ලක්ෂණයන් පිළිබද දීර්ෂ ලෙස සාකච්ඡා කිරීමට ඔබට ආරාධනා කරමි.

1 comment:

Anonymous said...

good work!