Wednesday, June 22, 2011

අධ්‍යාපනයේ ඉලක්ක ජය ගැනීමට නම් - 1

අද වන විට ජාතික අධ්‍යාපනය යළිත් ප්‍රතිසංස්කරණය කළ යුතු තැනකට පත්ව තිබේ. ‘ප්‍රතිසංස්කරණය‘ යන වචනයට මුලාවෙන් පවත්නා ක්‍රමයට කරනු ලබන සුළු හෝ මධ්‍යයම පරිමාණ වෙනස් කිරීම් වලින් එහා යමින් ජාතික හා ජාත්‍යන්තර අවශ්‍යතාවන්ට හා වෙළදපොලට ගැලපෙන පරිදි අධ්‍යාපනයේ යම් විප්ලවීය වෙනසක් සිදු කළ යුතු කාලය එළැඹ තිබේ. ඒ සදහා වන, අප විසින් හදුනාගත යුතු අභියෝග හා ඒ හරහා විසදුම් නිර්ණය කරමින් ක්‍රියාත්මක කිරීමේ ක්ෂේස්ත්‍රයන් හා පැතිකඩ කිහිපයකි.

එහෙයින්, අධ්‍යාපනයේ ඉලක්ක ජයගැනීමට නම් අධ්‍යාපන ක්ෂේස්ත්‍රයේ යටකී

විප්ලවීය වෙනස සිදු කළ යුතුව ඇත්තේ කෙසේ ද - යන්න පිළිබද යම් කියවීමක් සිදු කිරීමට මෙය අවකාශයක් කර ගනිමි.

සිංහලයා - දෙමළා හෝ එසේ නොවන අනෙකා යනු සියලු දෙනා වෙන් වෙන් වශයෙන් සිතමින් පසුව එකකු ලෙස සිතීමේ පටු ජාතිවාදී සිතිවිලි දුරු කිරීමේ අභියෝගය මේ වන විට අප හමුවේ ඇති ප්‍රබලතම අභියෝගයන්ගෙන් එකකි. වසර තිහක් තිස්සේ රුදුරු යුද්ධයක කෘර බවේ වේදනාව අප විසින් විදිමින් සිටියේ, අප විසින් ‘මගේ ජාතිය හා මගේ නොවන අනෙකා‘ යන සිතිවිල්ල පෙරදැරිව සිදු කරනු ලැබූ ක්‍රියාකාරකම් වල ප්‍රතිඵලයක් ලෙසයි. එහෙයින්, අදාල ජාතිවාදී චින්තනය හා චිත්‍රය දුරු කිරීමේ හා ඝාතනය කොට වලදැමීමේ වගකීම පැවරී ඇත්තේ අධ්‍යාපන ක්ෂේස්ත්‍රයටයි. කුලය හෝ තරාතිරම පිළිබද පැවති ‘ගැට්ට‘ සමනය වීමේ සිදුවූ - ‘ඉබේටම එසේ වීමේ සිද්ධිය‘ නොවන යම් ප්‍රායෝගික ක්‍රියාවක් මගින් ජාතිය - ආගම පිළිබද හැගීමේ පටු සීමාවන් වනසා දැමිය යුතු වෙයි. මගේ ආගම ඇදහීම, මගේ ආගමික ආශ්‍රයන් තුළ සිදු කිරීමේ පූර්ණ නිදහස අනුව මගේ සහ මගේ නොවන අනෙකා යන දෙදෙනාගේම ආගම වෙනුවෙන් සම අවස්ථාවන් සැලසීමට කටයුතු කළ යුතු වෙයි. මෙහිදී වඩා සැලකිළිමත් විය යුත්තේ මගේ ආගම - මගේ ජාතිය වෙනුවට - තත්ත්වයන්ට උචිත පරිදි ආගම හා ජාතිය පිළිබද පොදු ඉගැන්වීමකට යොමු වීමයි. එනම්, අධ්‍යාපනය යන්න සමානාත්මතාවය මෙන්ම අවස්ථානෝචිතභාවය යන නිශ්ඨාව ද තෘප්ත කළ යුතු වෙයි. එය එසේ කරනු ලැබිය හැකි වන්නේ කෙසේ ද.

අද වන විටපවත්නා ක්‍රමය තුළ මව් බසට ප්‍රමුඛස්ථානයක් ලබා දී තිබේ. මෙගින් යෝජනා කර සිටිනුයේ මව් බස පිළිබද වන සංකල්පය වැනසීම නොවේ. එය එසේ කළ යුතු ද නොවේ. නමුත්, මව් බසේ හරයන් හා විශිෂ්ඨත්වයන් සිසුවා වෙත සම්ප්‍රේෂණය කිරීමේ වේගයට සාපේක්ෂ සමාන වේගයකින් ම මව් බස නොවන සෙසු භාෂාව සිංහලයාට දෙමළත් - දෙමළාට සිංහලත් ඉගැන්වීම සිදු කළ යුතු වෙයි. සිංහල හෝ දෙමළ මව් භාෂාව වන දරුවෙකුට සිංහල හෝ දෙමළ මව් භාෂාවන ලෙස ඉගැන්වීමට පටන්ගන්නේ කුමන මොහොතකද - එතැන් පටන්ම මව් බස නොවන අනෙක් පොදු භාෂාව ද ඉගැන්වීම ආරම්භ කළ යුතු වෙයි.

එසේ කියා සිටින්නේ, සංස්කෘතික හා ජාතීන්මය වශයෙන් ඇතිවන සංහිදියාවන් හා තත්ත්වයන් වර්ධනය වීම කෙරෙහි ප්‍රධාන සන්නිවේදන මාධ්‍යය බවට පත්වන්නේ භාෂාව වීම නිසාය. භාෂාවක් ඔස්සේ සන්නිවේදනය අරඹනු ලබන පරම්පරාවක් විසින්, මම නොවන අනෙකාගේ සංස්කෘතිය, සිතුම් පැතුම් හා ජීවිත පහසුවෙන් හදුනා ගනියි. අනෙකාගේ සතුටේදී අවංකව හා හරයාත්මක සතුටක් ඵල කළ හැක්කේත් - අනෙකාගේ දුකේදී අනෙකා සමග එකට සිට දුක සමනය කර ගැනීම වෙනුවෙන් වන අරගලයක් කළ හැකි වන්නේත් අනෙකා හා මා යන දෙදෙනා එකිනෙකා හොදින් හදුනාගෙන සිටින තත්ත්වයකදී පමණකි. එහෙයින්, අනෙකා කියවනු ලැබීම ආරම්භ කිරීමේ පහසුම හා යෝග්‍යයම මාර්ගය වන්නේ අනෙකා සහ මා සංවේදී වන ලෙස දියුණු ක්‍රමයකින් තොරතුරු සන්නිවේදනය කිරීමෙනි. මේ සදහා අනෙකාගේ භාෂාව මා විසින් දැන ඉගෙන සිටීමත් - මගේ භාෂාව අනෙකා විසින් දැන ඉගෙන සිටීමත් යන්න ප්‍රධාන අවිය බවට පත්වේ. තවදුරටත් අනාගතයේදී - භාෂාව යනු ප්‍රශ්න හෝ ගැටුම් වෙනුවෙන් හේතු සපයන්නෙක් බවට පත් නොවන්නට නම් එවැනි ප්‍රායෝගික තත්ත්වයක් ක්‍රියාත්මක කළ යුතු වීම කාලීන හා දීර්ඝකාලීන අවශ්‍යතාවයකි.

අද වන විට ඇමරිකාව සංස්කෘතික හා සහජීවනමය වශයෙන් දියුණු තත්ත්වයකට පත් වීම කෙරෙහි ද බහුතර සුද්දන්ගේ ඡන්දයෙන් කල්ලකු ජනාධිපති වීම දක්වා ඇමරිකාව එක් පැත්තකින් දියුණු ගමනක් පැමිණ ඇත්තේ  1950 තරම් වූ ඈත දශකකදී - අද ලංකාවේ දෙමළ හා සිංහල තරමටම අන්‍යොන්‍ය අවබෝධයේ දුර්වලා හේතුවෙන් යම් අර්බුදයන් ඇති වෙමින් තිබූ කලු සුදු අරගලය අධ්‍යාපනය විසින් විනාස කර දැමීමේ පුතිඵලයක් ලෙස බව අප පිළිගත යුතු වන අතරම එය පරම සත්‍යය ද වන්නේය.

පිරිපුන් මිනිසා බිහි කිරීමට නම්, කොදෙව්ව අතික්‍රමණය කිරීමේ පාරුව හා හබල අප විසින් අත්පත්කරගෙන සිටිය යුතු වන්නේය. අද වන විට ලෝකය එකම නූලකට හා එකම පොදු විශ්වීය සමාජයකට ඇද බැද තබනු ලැබ ඇත්තේ ජාත්‍යන්තර සංධාන භාෂාව වූ ඉංග්‍රීසි භාෂාවයි. ඉංග්‍රීසි භාෂාව පිළිබද අමුතුවෙන් වැඩි සැලකිල්ලක් ලක් කළ යුතු නොවන්නේ යැයි අප සිතා සිටිය ද, මේ වන විට පවත්නා ක්‍රමයෙන් ඔබ්බට ගිය යම් දියුණු ක්‍රමයක් හා ක්‍රමවේදයන් හරහා ඉංග්‍රීසි භාෂාව ද ඉගැන්වීමට සූදානම් වීම අත්‍යාවශ්‍යය වෙයි.  කොදෙව් මානසිකත්වයෙන් හෝ දූපත් සිතිවිලි වලින් තොර වූ ඒවා අතික්‍රමණය කරනු ලැබූ මිනිසා බිහි කිරීම කෙරෙහි ජාත්‍යන්තර සංධාන භාෂාව වූ ඉංග්‍රීසි භාෂාවේ අල්ප්‍රමාණය ඉක්මවූ යම් වැඩි හැදෑරීමක් සහිත වීම වඩා උපකාරක වන්නේය. දූපත වටා ඇති සයුර - ජාත්‍යන්තරයට ප්‍රවිශ්ඨ වීම අහුරනු ලබන වැට කඩොල්ලක් කරනු ලැබ සිටින්නේ සංධාන භාෂාවේ ප්‍රමාණාත්මක අවබෝධයකින් හා කුසලතාවකින් යුක්ත නොවන නිසා ය. එය නම්, එකට ජීවත් වීමට ඉගැන්වීමයි.
2010 වසර අවසන් වන විට, ලංකාවේ පරිඝණක සාක්ෂරතාවය සියයට තිහ (30%) ක් දක්වා ඉහළ ගොස් ඇතැයි යන අතිශය සතුටුදායක ප්‍රවෘත්තිය අසන්නට ලැබිණි. එය එසේ වී තිබෙන්නේ - අඩක් ඉබේ සහ ඉතිරි අඩ, දැඩි වෙහෙසක ප්‍රතිඵලයක් ලෙසිනි. පහසු මිලට පරිඝණකයක් මිලයට ගැනීමට ඇති හැකියාව හා පරිඝණක තාක්ෂණ අධ්‍යාපනයේ යම් සීමාවක් දක්වා පහසු මිලට හා පහසු ක්‍රමයකට ඉගෙනීමට ඇති හැකියාව මේ සදහා දැඩි පිටිවහළක් විය. පහසු හා අඩු මිල තීරණය වීම කෙරෙහි - මෘදුකාංග ව්‍යාජ පිටපත් (Pirated Software) - විසින් දක්වනු ලැබූ දායකත්වය අතිමහත්ය. ඒ අනුව සාමාන්‍ය පරිඝණකයක් මූලික හෝ ද්වීතික මෘදුකාංග සංගත කරගනිමින් භාවිත  කිරීම කෙරෙහි වැය වූ මුදල රුපියල් පනස් දහසක් හෝ ලක්ෂයක් අතර හෝ ඊට අඩු මුදලක් වෙයි. ව්‍යාජ ලෙස පිටපත් කරනු ලැබූ Pirated Software විසින් පරිඝණක අධ්‍යාපනයේ ප්‍රවේශය ලංකවේ බහුතරයක් වූ පුරවැසියනට අවස්ථාව සැලසීය. ඉතාම වැඩි මුදලක් ගෙවමින් වෙළදපොලේ මිලදී ගත යතුව ඇති මෘදුකාංග, පිටපත් කිරීමේ ගාස්තුව පමණක් ගෙවමින් මිලයට ගැනීමේ හැකියාවක් දේශිය වශයෙන් බහුලව ඇත.

නමුත්, මේ වන විට දේශිය අධ්‍යාපනයේ තීරණාත්මක මෙහෙවරක් ඉටු කළ යුතුව ඇති හා ඉටු කරතැයි නියත අපේක්ෂාවක් ඇති පරිඝණක අධ්‍යාපනය මේ වන විට තර්ජනයට ලක්ව තිබේ. එනම්, යටකී ව්‍යාජ ලෙස පිටපත් කරනු ලැබූ මෘදුකාංග පිටපත් ඇතුළත් පරිඝණක හා එසේ පිටපත් කිරීමේ යෙදී සිටින පුද්ගලයින් නීතයේ රැහැණක් මගින් දඩයම් කරමින් - එම පිටපත් භාවිතයන් තුරන් කිරීමට යම් උත්සාහයක මේ වන විට රජය නිරත වෙයි. ඇත්ත වශයෙන්ම කිව යුතු කරුණක් තිබේ. හොරුන් හෝ ව්‍යාජ සම්පත් භාවිතා කරන්නන් නීතියේ රැහැණට හසු කර ගැනීම ඉතාම වැදගත් තීරණයක් හා ක්‍රියාත්මක වන්නේ නම් ඉතාම වටිනා යෝජනාවකි. නමුත්, මෙහි ඉන් වෙනස් වූ අධ්‍යාපනික ඛේදවාචකයක් නිර්මාණය වීම නැවතීමට නොහැකි වීම හා පරිඝණක සාක්ෂරතාවයේ ප්‍රමාණය බලාගෙන සිටින විට බිද වැටීම නැවතිය නොහැකි වනු ඇත. මේ සදහා යටකී ප්‍රතිපත්ති සම්පාදකයින් යෝජනා කර සිටින්නේ, නියම මෘදුකාංග පිටපත් මිලදී ගනිමින් භාවිත කිරීම හෝ ෆ්‍‘රී ඇන්ඩ් ඕපන්සෝස්‘ (Free and Open-source) මෘදුකාංග භාවිත කිරීමට හුරු වීමයි.

නියම හෝ සත්‍ය මෘදුකාංග පිටපත් මිලදී ගැනීම සදහා වැයකළ යුතු මුදල ඉතා විශාලය. පරිඝණකයේ මෙහෙයුම් පද්ධතියේ එහි ජීවනාලියයි. මේ වන විට නිකුත් වී ඇති ‘වින්ඩෝස් 7‘ මෙහෙයුම් පද්ධතියක දේශීය මිල ආසන්න වශයෙන් රුපියල් විසි පන් දහසකි. මෙහෙයුම් පද්ධතිය හා මධ්‍යම ප්‍රමාණයේ තත්ත්වයන්ගෙන් යුත් පරිඝණකයක් මිලදී ගැනීමට රුපියල් හැට දහසක් හෝ ඊට ආසන්න මුදලක් වැය වෙයි. නමුත්, මෙහෙයුම් පද්ධතිය පමණක් ඇති පරිඝණකයක් යනු - තණතිල්ලක් පමණක් ඇති ක්‍රිකට් ක්‍රීඩාංගනයක් වැනිය. එහි ක්‍රිකට් ක්‍රීඩා කිරීමට නම් තණතිල්ල පමණක් කිසිසේත්ම ප්‍රමාණවත් නොවේ. ඒ සදහා සෙසු ද්‍රව්‍යයන් වන මෘදුකාංගයන් අවශ්‍යය වේ. මේ වන විට නිර්මාණකරණය සදහා යොදාගනු ලබන බහුල මෘදුකාංගයක් වන ‘ෆොටෝෂොප්‘ මෘදුකාංගය තනිව මිලදී ගැනීමට වැය කළ යුතු මුදල රුපියල් හැට දහසකට අධිකය. ෆොටෝෂොප් ද ඇතුළත් ඇඩෝබි මෘදුකාංග එකතුවක වෙළදපොල මිල ආසන්න වශයෙන් රුපියල් ලක්ෂ තුන ද ඉක්මයි. සාමාන්‍ය ලියවිලි සකස් කිරීමේ මෘදුකාංගය වන ‘එම්.එස්.ඔෆිස්‘ මෘදුකාංග පද්ධතිය රුපියල්  තිස් දහසකට ආසන්නය. ඒ අනුව, යටකී ප්‍රාථමික මෘදුකාංග වලින් සමන්විත පරිඝණකයක් නිර්මාණය කර ගැනීම වෙනුවෙන් වැය වන මුදල රුපියල් ලක්ෂ පහක් හෝ ඊට වැඩි මුදලක් ගනියි. අප දන්නා කරුණ නම්, මේ වන විට ලංකාවේ පරිඝණක මිලදී ගැනීමේදී පළමුව සදහන් කළ රුපියල් ලක්ෂයට අඩු මුදල දෙමාපියන් විසින් දරුවන්ට ලබා දෙන්නේ සිය පඩියේ සුරක්ෂිත එකතුවකින් හෝ ණය මුදලක් මගිනි. ලක්ෂයක් හෝ පනස් දහසක් ගෙවීමට ඇති හැකියාව රුපියල් ලක්ෂ පහක් ගෙවීමට ඇති හැකියාව සමග සංසන්දනයේදී - එසේ කළ හැකි පිරිස ඉතාම සීමිතය. යටකී - සංවර්ධනය වෙමින් පවත්නා හෝ තුන්වන ලෝකයේ රටක් වන අප විසින් ලිහිල් කළ යුතුව ඇති ඇතැම් තත්ත්වයන් එසේ නොකිරීම හෝ එසේ නොකිරීමට ප්‍රයත්න දැරීම මගින් ජාතික අධ්‍යාපනය දැඩි අභියෝගයකට ලක් වන අතරම, අධ්‍යාපනයේ ඉලක්ක ලගා කර ගැනීම දුරස්ථ කිරීම ද සිදු කරයි.


ශිෂ්‍යයා යනු, හුදු විභාග ඉලක්ක කරගත් අධ්‍යාපනයක යෙදෙන්නෙක් පමණක් බවට පත්ව ඇතැයි යන්න අද සමාජයේ ඇති ප්‍රබල චෝදනාවකි. නමුත්, අධ්‍යාපනයේ ඉලක්ක සැබෑ ලෙසින්ම ජය ගැනීමට නම්, විභාගය දෙවැනි කොට නොතැබූ නමුත් - විභාගය තරම්ම, ජීවිතයට - දැනගැනීමට - දිවිපැවැත්මට හා ක්‍රියාවේ යෙදවීමට ඉගෙනීම යන මූලික තත්ත්වයන් ද පත්කළ යුතු වෙයි. මේ සදහා අද වන විට ක්‍රියාත්මක වෙමින් පවත්නා ‘ශිෂ්‍ය කේන්ද්‍රීය අධ්‍යාපනය‘ යන මිථ්‍යාව වෙනුවට සැබෑ ලෙසින්ම ශිෂ්‍යයා කේන්ද්‍ර කර ගනු ලැබූ හා ශිෂ්‍යයා අධ්‍යාපනයේ කොටස්කරුවෙකු බවට පත් කිරීමේ අධ්‍යාපන විධික්‍රමයන් සකස්කළ යුතුව ඇත. ශිෂ්‍යයා තුළ දැනුම් පිපාසය ඇති කරමින් - සිසුවා යනු දැනගැනීම පිණිස ඉගෙන ගන්නා හා දැනගැනීම පිීස ඉගෙන ගැනීමට උනන්දුවක් ඇති අයෙකු බවට පත්කළ යුතු වෙයි. ‘උගත මනා ශිල්පයමැයි මතු රැකෙනා‘ යන තේමාව හෝ දැක්ම වෙනුවට ‘මතු රැකෙනා ශිල්පයමැයි උගත මනා‘ යන තත්ත්වයට දරුවා පත්කළ යුතු වෙයි. උගත් දේකින් ඵල නෙලීමට වඩා ඵල නෙලීම ඉලක්ක කරමින් ඉගැන්වීම - ඉබාගාතයේ අඹ ගසට පොලු කැසූ විට අඹ ගෙඩියක් ඉබේ වැටෙනවාට වඩා වෙනස් එකක් වූ අඹ ගෙඩියක් ඉලක්ක කරමින් පොලු ගැසීම - යන දියුණු ක්‍රමවේදය ආදේශ කළ යුතු වන කාලයක් එළැඹ ඇත. වඩා පරිපූර්ණ වූ දිවිපැවැත්මක් ඇති කිරීම කෙරෙහි මෙය රුකුළක් වනු ඇත.

අනාගතයේ විශිෂ්ඨත්වයට පත්විය හැකි තරමේ මුල පිරීමක් කිරීමට හැකි ශිෂ්‍යයකු බිහි කිරීම වෙනුවෙන් කැපවීම ජාතික අධ්‍යාපනයේ ඇති අවශ්‍යතාවයකි. සැගව ඇති කුසලතාවන් ඔප් නැංවිය හැකි හා තමා තුළ දැනුම නිර්මාණශීලී ලෙස වර්ධනය කරගැනීමට පෙළබෙන තත්ත්වයක් ඇති කිරීම පිණිස ඉගැන්විය යුතු වෙයි. මේ තත්ත්වය යම් ප්‍රමාණයකට හෝ අදවන විට සිදුවන්නේ උසස් අධ්‍යාපනයේ වරම් ලද සීමිත පිරිසක් ඉලක්ක කරගනිමින් පමණි.


අප විසින් සංවර්ධිත හෝ දියුණු යැයි කියනු ලබන හා ඇත්ත වශයෙන්ම දියුණු තත්ත්වයන් පෙන්නුම් කරනු ලබන රාජ්‍යයන් අභිබවා යැමටනම්, යටකී අභියෝග හෝ ඉලක්ක ජයගැනීම කෙරෙහි හෝ යම් අවධානයක් යොමු කළ යුතු වේ යැයි මගේ හැගීමයි.



No comments: